Jak wykorzystać CRM w marketingu – 3 skuteczne sposoby

Zbieranie danych w połączeniu z zaawansowanymi narzędziami do ich wykorzystania daje marketingowi ogromne możliwości. Jeśli Twoja firma będzie umiała odpowiednio wykorzystać zgromadzone informacje oraz skutecznie nimi zarządzać, będzie skuteczna. Poznaj 3 sposoby na to, by za pomocą systemu CRM zwiększyć efektywność działań marketingowych.

1. Skup się na stałych klientach

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez GetResponse, w aż 65% firm stałe przychody uzyskiwane są przez powracających klientów, zwłaszcza w relacjach B2B. Choć wielu przedsiębiorców to bagatelizuje, budowanie lojalności wśród obecnych odbiorców jest ogromnie ważne w utrzymaniu biznesu w dobrej kondycji.

Co jest powodem zaniedbań w kontaktach z już pozyskanymi klientami? Bardzo często przyczynia się do tego brak danych lub ich analizy w  obszarze zaangażowania klienta, jego  preferencji zakupowych, historii kontaktu lub dotychczasowej ścieżki zakupowej. Bez wiedzy o tym, kim jest i czego poszukuje nasz klient, trudno jest budować trwałą relację.

Idealnym narzędziem do usystematyzowania i skupienia w jednym miejscu wszelkich informacji o klientach są systemy klasy CRM. Umożliwiają pracownikom dostęp do pełnych danych o klientach, niezależnie od tego, czy chodzi dział marketingu, sprzedaży czy obsługi klienta.

Bogate możliwości systemów takich jak Salesforce (CRM w chmurze) to również szybkie tworzenie przejrzystych raportów. Zgromadzone w CRM dane pozwalają przewidzieć przyszłe zachowanie klienta. Co to oznacza? Na bazie analizy danych z CRM, handlowcy będą mogli wybrać idealny moment, by zaprezentować oczekiwaną ofertę, zwiększając szanse na zakup. Wychodząc z inicjatywą i łącząc fakty, że klient który kupił kosiarkę, niebawem może potrzebować też nawozu, pozytywnie zaskoczysz odbiorcę i uświadomisz mu potrzebę, zanim zacznie szukać nawozu u konkurencji.

2. Stosuj indywidualne podejście

Natłok reklam i bezosobowych komunikatów zniechęca klientów. Angażując się w personalizowanie oferty czy mailingów, pozwolisz odbiorcy poczuć się wyjątkowo, co pozytywnie wpłynie na postrzeganie Twojej marki. Zarówno w relacjach B2B, jak i B2C, kontaktujemy się z ludźmi, dlatego starajmy się podchodzić do nich z empatią. Na szczęście proces ten wspomaga CRM Salesforce, który znając dokładny profil każdego odbiorcy, za pomocą specjalnych algorytmów i sztucznej inteligencji (Einstein Analytics) dobiorą idealną ofertę.

Wychodzenie naprzeciw potrzebom klientów nie tylko wzbudzi sympatię do naszej firmy, ale realnie przełoży się na zwiększenie sprzedaży. Łącząc CRM z narzędziami do marketing automation (Salesforce oferuje własne) możesz sprawdzać, które artykuły czy produkty umieszczone w mailingu wzbudziły największe zainteresowanie. Zbierane precyzyjnie dane na temat każdego klienta wykorzystaj w przyszłości, by prezentować trafniejsze oferty. Nawet tak prosta rzecz jak dynamicznie zmieniające się pole z imieniem adresata wpłynie pozytywnie na budowanie więzi!

Ważne jest to, aby zapisywać wszystkie informacje. Przykładowo, jeśli Twoja firma sprzedaje sprzęt turystyczny i w czasie rozmowy dowiesz się od klienta, że za pół roku planuje jechać w Pireneje, możesz zapisać tę datę i miesiąc przed podróżą wysłać specjalną, spersonalizowaną ofertę. Spokojnie, nie musisz o wszystkim pamiętać! System Salesforce pozwala na automatyzację takich zadań, a dodatkowo wspierany jest przez sztuczną inteligencję – Einstein Salesforce, która na podstawie historii zakupowej i preferencji, pomoże dobrać najlepszą ofertę. W celu zwiększenia konwersji, zaawansowane narzędzia stosują podpowiedzi dla sprzedawców niemal na każdym etapie – od konwersacji mailowej, aż po wygląd stron lądowania.

Jeśli nie jesteś przekonany czy warto aż tak skupiać się na indywidualnym podejściu, sprawdź, co mówią klienci. Jak wynika z danych Marketo, aż 64% konsumentów uważa, że pozytywne doświadczenie w trakcie zakupów jest dla nich bardziej istotne niż cena.

3. Analizuj wyniki kampanii

Każdą akcję z zakresu marketingu oceniaj według odpowiednich kryteriów. Reklamy tworzone na Facebooku analizuj pod kątem zaangażowania odbiorców, liczby kliknięć czy zasięgów. W e-mail marketingu zwróć uwagę na to, ilu odbiorców otwiera Twoją wiadomość, ilu dopisuje się do newsletterów, a ilu rezygnuje ze subskrypcji. Podczas webinaru sprawdź, jaki procent zapisanych wcześniej osób faktycznie ogląda relację.

Choć te działania mają wspólny cel, jak widzisz, każdy z nich należy mierzyć inaczej. W jaki sposób zautomatyzować badanie skuteczności? Czy da się to zrobić? Oczywiście, że tak! Określ własne wskaźniki, a następnie skorzystaj z możliwości, jakie dają zaawansowane narzędzia dostępne w Salesforce Marketing Cloud czy Pardot. Dzięki odpowiedniej synchronizacji, wszystkie kluczowe dane oraz źródło zostaną zapisane w systemie. Od razu dowiesz się, które z działań okazało się najskuteczniejsze i przełożyło się na korzyści.

Stosując Salesforce skorzystaj ze scoringu – przyznawaj punkty, które zdefiniują zaangażowanie odbiorców. Dzięki nim poznasz między innymi prawdopodobieństwo konwersji.

Jak analizować wyniki?

– zerowy scoring – zupełne niedopasowanie wiadomości do potrzeb klienta lub źle dobrana grupa odbiorców,

– wolno rosnący scoring – brak powodu do zmartwień, jest dobrze!

– szybko rosnący scoring – ogromne zainteresowanie odbiorcy; rozważ przekazanie go któremuś ze sprzedawców.

Zadbaj o odpowiednie wdrożenie realizowanych działań do systemu CRM, a zyskasz nieograniczone możliwości automatyzacji!

Podsumowanie

Używanie systemu CRM niesie za sobą wiele korzyści, zwłaszcza w obszarze marketingu oraz sprzedaży. Wzrost konwersji, poprawa jakości obsługi klienta, śledzenie precyzyjnych raportów, automatyzacja zadań czy przetwarzanie dokładnych danych o leadach to tylko niektóre z zalet, jakie wnosi np. Salesforce. Jeśli poszukujesz najlepszego rozwiązania dla swojej firmy lub masz dodatkowe pytania, skontaktuj się z Craftware.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here